İlginizi Çekebilir
Carl-Rogers-1970
  1. Ana Sayfa
  2. Filozoflar
  3. Benedict de Spinoza Kimdir?
Trendlerdeki Yazı

Benedict de Spinoza Kimdir?

Benedict-de-Spinoza

Benedict de Spinoza Kimdir?

Benedict de Spinoza, (24 Kasım 1632 , Amsterdam, 21 Şubat 1677, Lahey ), Hollandalı Yahudi filozoftur. Spinoza’nın Portekizli ebeveynleri, zorla Hristiyanlığa dönüştürülen ancak Yahudiliği gizlice uygulamaya devam eden birçok Yahudi arasındaydı. Portekiz’deki engellenme tarafından tutuklandıktan, işkence gördükten ve mahkum edildikten sonra, Spinoza’nın babası Michael’ın önemli bir tüccar haline geldiği ve sonunda kentin sinagogunun yönetmenlerinden biri olarak hizmet verdiği Amsterdam’a kaçtılar. Spinoza’nın annesi Hannah, altıncı doğum gününden kısa bir süre önce 1638’de öldü.

Amsterdam’daki Yahudi cemaati zamanında eşsizdi. Başlangıçta İspanya, Portekiz, Fransa veya İtalya’da Hristiyan olarak yetiştirilen ve zulümden kaçmak ve atalarının dinlerini özgürce uygulamak için Amsterdam’a kaçan insanlardı. Topluluğa, Hollanda makamları tarafından skandala yol açmaması veya üyelerinden herhangi birinin kamu suçlaması yapmasına izin verilmemesi koşuluyla hoşgörü tanındı.

Topluluk, 1638’de kurulan tamamen erkek bir Talmud-Torah okulu da dahil olmak üzere birçok sosyal ve eğitim kurumu geliştirmiştir. Buradaki öğrencilere, çoğu Amsterdam’a gelmeden önce Roma Katolik okullarında eğitim görmüş yetişkin erkekler tarafından öğretilmiştir. Genç erkeklere öğrendiklerini az ya da çok öğrettiler ama aynı zamanda çeşitli Yahudi konularda öğretileri de ekledi, ancak Yahudiliğin müfredatta ne kadar geleneksel Yahudiliğin yer aldığı belli değil. Bu okulda bir öğrenci olarak, genç Baruch Spinoza muhtemelen İbranice öğrendi ve Musa Maimonides’inkiler de dahil olmak üzere bazı Yahudi felsefesini inceledi.

18-19 yaşlarında Spinoza ve kardeşi tropik meyve satan işlere girdiler. Amsterdam’daki ana kanaldaki tezgahında Spinoza, bazıları ömür boyu arkadaş olan farklı dini geçmişlerden gelen diğer genç işadamlarıyla tanıştı.

Spinoza’nın 20’li yaşlarının başındayken potansiyel bir sapkınlık olarak dikkatini çekmeye başladığına dair bazı kanıtlar var. Kendisi ve diğer iki genç, Sabbath okulunda ders vermeye başladıktan sonra, Spinoza’nın durumunda, soruşturmanın kaydı devam edemese de, üçü de uygunsuzluklarla suçlandı. Diğer iki kişi, öğrencilerinin İncil’in tarihi doğruluğu ve gerçeğe eşit veya daha iyi bir iddia ile başka insanlık öyküleri olup olmayacağı hakkında akıllarında bir şüphe uyandırmakla suçlandı.

1655’te Fransız saraycı Isaac La Peyrère tarafından Prae-Adamitae (Latince:Adamdan Önce Erkekler) adlı bir kitap Amsterdam’da yayınlandı. İncil’in doğruluğuna itiraz etti ve insanoğlunun dünyanın tüm bölgelerine yayılmasının, Adem ve Havva’dan önce insanların olması gerektiğini ima ettiğinde ısrar etti. La Peyrère, Kutsal Kitap’ın insanlık tarihi değil, Yahudilerin tarihi olduğu sonucuna vardı. Spinoza’nın şu anda La Peyrère ile tanışıp tanınmadığı bilinmese de, Spinoza’nın öğretmenlerinden Menasseh ben Israel, La Peyrère ile tanıştı ve hatta 1655’te bir tartışmaya itiraz etti. hiç basılmadı.) Prae-Adamitae kısa süre sonra Hollanda’da ve başka yerlerde kınandı ve baskıda en tehlikeli sapkınlık parçalarından biri olarak kabul edildi. Spinoza eserin bir kopyasına sahipti ve La Peyrère’nin İncil hakkındaki düşünceleri daha sonra Spinoza’nın yazılarında yer aldı.

Etik’i tamamladıktan kısa bir süre sonra Spinoza, bir bilim adamı ve filozof olan Ehrenfried Walter von Tschirnhaus (1675’de) ve önde gelen akılcılardan biri olan Spinoza gibi Gottfried Wilhelm Leibniz (1676’da) dahil olmak üzere birçok önemli kişi tarafından ziyaret edildi. Zamanın Spinoza’yı optik konusunda bir otorite olarak duymuş olan Leibniz, kendisine optik bir yol gönderdi ve Spinoza’dan derinden ilgilenen Tractatus Theologico-Politicus’un bir kopyasını aldı. Leibniz’in kendi hesabına göre, “sık sık ve çok uzun süre onunla konuştu”. Ancak Spinoza şimdi, cam tozunun taşlama merceklerinden solunması ile ağırlaştırılmış ileri bir tüketim aşamasındaydı. 1677 yılında, varisi bırakmadan öldü ve birkaç mülkü açık artırmada satıldı. Kataloğu korunmuş yaklaşık 160 kitap içermektedir.

Spinoza, Batı dünyasının entelektüel tarihinde güvence altına alınmış bir yere sahiptir. Felsefi sistemi, herhangi bir dini veya tarihsel perspektiften tamamen koptuğu için ve herhangi bir doğaüstü davranış biçimine şiddetle karşı çıktığı için, ölümünden neredeyse bir yüzyıl boyunca neredeyse evrensel olarak bir ateist olarak yanlış anlaşıldı (ve kınadı). Sesi, Dictionnaire historique et eleştirisi (1697; “Tarihsel ve Eleştirel Sözlük”) olan Fransız filozof Pierre Bayle, Spinoza’nın felsefi bir sisteme ateizm yapan ilk filozof olduğunu iddia etti. Bununla birlikte, çok daha belirgin bir değerlendirme, 18. yüzyılın sonlarında, Spinoza’nın “Tanrı’ya sarhoş bir adam” olduğunu söyleyen Alman şair Novalis tarafından yapıldı. o zamandan beri şairlerin yanı sıra filozoflar tarafından da takdir edildi.

Yorum Yap

Yorum Yap