İlginizi Çekebilir
  1. Ana Sayfa
  2. Filozoflar
  3. Blaise Pascal Kimdir?

Blaise Pascal Kimdir?

Blaise-Pascal-engraving-Henry-Hoppner-Meyer-1833

Blaise Pascal Kimdir?

Blaise Pascal, (19 Haziran 1623  Clermont-Ferrand, Fransa – 19 Ağustos 1662, Paris), Fransız matematikçi, fizikçi, dini filozof ve nesir ustasıdır. Modern olasılıklar teorisinin temelini attı, Pascal’ın baskı ilkesi olarak bilinen şeyi formüle etti ve Tanrı’nın tecrübesini akıldan ziyade yürekten öğreten dini bir doktrin geliştirdi. Sezgisellik ilkesinin oluşturulması, Jean-Jacques Rousseau ve Henri Bergson gibi daha sonraki filozoflar ve ayrıca Varoluşçular üzerinde etkili oldu.

Pascal’ın babası Étienne Pascal, Clermont-Ferrand’daki vergi mahkemesinin hakimidir. Annesi 1626’da öldü ve 1631’de aile Paris’e taşındı. Matematikçi olarak kabul edilen Étienne, kendisini çocuklarının eğitimine adamıştır. Kız kardeşi Jacqueline (1625’te doğdu) edebiyat çevrelerinde bir bebek dahisi olarak düşünürken, Blaise matematikte daha az erken yaşta olmadığını kanıtladı. 1640 yılında, Konik bölümler üzerine bir makale yazdı. Essai, Girard Desargues’in sentetik projektif geometri üzerine yaptığı klasik çalışmasına dayanan çalışmasına dayanarak, esintiler ortaya koydu. Genç adam, matematik dünyasında oldukça başarılı olan çalışmaları, büyük Fransız Rasyonalisti ve matematikçi René Descartes’den daha az bir kişiliğin kıskançlığına neden oldu. Pascal, 1642 ve 1644 yılları arasında bir hesaplama aracı olan Pascaline’yi tasarladı ve inşa etti, 1639’da Rouen’de yerel olarak görevli babasına vergi hesaplarında atanan babasına yardım etmek için. Makine Pascal’ın çağdaşları tarafından ün kazanma iddiası olarak kabul edildi ve bir nedenden ötürü bir anlamda tam sayıları sayarak işletilen ilk dijital hesap makinesiydi. Bu katkının önemi, makineyi 1644’te Fransa Başbakanı Pierre Seguier’e adadığı için ortaya çıkan genç gururu açıklıyor.

1646 yılına kadar, Pascal ailesi katı bir şekilde Katolik prensipleri benimsemişlerdi, ancak iç din için lhonnêteté (“kibar saygınlık”) yerine geçerlerdi. Bununla birlikte, babasının bir hastalığı, Blaise’yi daha derin bir din ifadesiyle temas ettirdi, çünkü Port-Royal manastırının direktörü olarak, sadık ahlaki getirmiş olan iki Saint-Cyran abbisi ile tanıştı ve Jansenizm’in kuramsal kavramları ile manastır hayatı ve düşüncesi hakkındaki düşüncelerini açıkladı. Jansenizm, Roma Katolik Kilisesi’ndeki 17. yüzyıldan kalma bir Augustinizm formuydu. Özgür iradeyi reddetti, öncelliği kabul etti ve iyi işlerden ziyade ilahi lütufun kurtuluşun anahtarı olduğunu öğretti. Port-Royal’daki manastır, doktrinin yayılması için merkez olmuştu. Pascal’ın kendisi, dünyadan Tanrı’ya tamamen geri dönme gerekliliğini hisseden ilk kişi oldu ve 1646’da ailesini manevi yaşama kazandı. Mektupları, birkaç yıl boyunca ailesinin manevi danışmanı olduğunu ancak içindeki çatışma olduğunu gösteriyor. Kendisi – dünya ile münzevi yaşam arasında – henüz çözülmedi. Bilimsel ilgi alanlarına yeniden girdiğinde Galileo ve Evangelista Torricelli’nin (barometre ilkesini keşfeden İtalyan bir fizikçi) teorilerini test etti. Bunu yapmak için, hem Paris’te hem de Clermont-Ferrand’a bakan bir dağın tepesinde cıva barometreleri inşa ederek ve hava basıncını ölçerek atmosferik basınç deneylerini çoğalttı ve güçlendirdi. Bu testler hidrodinamik ve hidrostatik alanında daha ileri araştırmaların önünü açtı.Deney yaparken, Pascal, şırıngayı icat etti ve Pascal prensibi olarak bilinen ilkeye dayanan bir alet olan hidrolik presi yarattı: sınırlı bir sıvıya uygulanan basınç, basıncın hangi alana bakılmaksızın her yönden sıvıdan yok edilir. Vakum sorunuyla ilgili yayınları (1647-48) itibarını arttırdı. Fazla çalışmalarından hastalandığında, doktorları dikkat dağıtıcı şeyler aramasını tavsiye etti; ama Pascal’ın “dünyasal dönemi” (1651–54) olarak tanımlanan şey, aslında, esas olarak, sıvı çözeltilerin dengesi, havanın ağırlığı ve yoğunluğu üzerine incelemeler oluşturduğu yoğun bir bilimsel çalışma dönemi idi. Son makalede, De Alea Geometriae’nın bir parçası, olasılıklar hesabının temellerini attı. Bununla birlikte, 1653 yılının sonunda, dini tehditler hissetmeye başlamıştı; ve 23 Kasım 1654’te yaşadığı yoğun, belki de mistik bir “dönüşüm gecesi” olan “ateş gecesi” yeni bir yaşamın başlangıcı olduğuna inanıyordu. Ocak-1655’te Port-Royal’a girdi ve hiçbir zaman solitaire biri olmamasına rağmen, daha sonra sadece istekleri üzerine yazdı ve bir daha kendi adıyla yayınlanmadı. Les Provinciales ve Pensées, Port Royal’da geçirdiği hayatının yıllarından kalma başlıca tanınan iki eseridir.

Yorum Yap

Yorum Yap